« فرهنگ برنامه ریزی هم لازم دارد، نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور، چه فرهنگ عمومی، چه فرهنگ نخبگانی- به خودی خود خوب بشوند و پیش بروند، نه این برنامه ریزی می‌خواهد»

این جمله یکی از نکات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این دیدار بود، یعنی اهتمام در جهت برنامه ریزی فرهنگی همچون برنامه ریزی در حوزه‌های اقتصاد، صنعت، معدن، راه؛ درمان، آموزش و... هدایت، حمایت و نظارت در حوزه فرهنگ نیازمند برنامه ریزی است لازم است بدانیم، وضعیت کنونی جامعه به لحاظ شاخصهای فرهنگی، فرهنگ عمومی، گرایشها و رفتارها، آداب و رسوم و سنتها، چگونه است و باید بتوانیم در قالب برنامه ریزی وضعیت مطلوب را ترسیم کنیم و راههای رسیدن به شرایط مطلوب را بدرستی تبیین کنیم. 
مگر می‌شود در شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم و مقوله «فرهنگ» اهمیت اساسی و محوری در تمامی عرصه‌های زندگی انسان دارد و این موضوع تحت تأثیر تحولات سریع قرار گرفته، آن را بدون برنامه رها کرد، اساساً تکامل و توسعه فرهنگی بدون برنامه ریزی فرهنگی خیالی باطل است. برنامه ریزی فرهنگی یعنی تنظیم روندی از پیش طراحی شده در راه رسیدن و تحقق اهدافی مشخص و زمان بندی شده انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلاب فرهنگی که توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی برپایه دین اسلام طرح ریزی و به پیروزی رسید. هدف اصلی انقلاب حرکت در مسیر تحقق تمدن بزرگ اسلامی در جهان کنونی است. سؤال این است که آیا انقلابی که اهدافی سترگ و بلند را در پیش رو دارد می‌تواند بدون برنامه ریزی و مهندسی فرهنگی به توفیقات لازم دست یابد. بدیهی است که خیر و لازم است در زمینه فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی و حرفه‌ای از برنامه مناسب برخوردار باشیم تا توسعه و تعالی فرهنگی محقق شود. 
خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جهت تلاشهای ارزشمندی را انجام داده و در جهت تدوین، نقشه مهندسی فرهنگی کشور «گامهای ارزشمندی را برداشته است. 
امام خمینی (ره) می‌فرمود: « فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است... آن چیزی که ملت را می‌سازد، فرهنگ صحیح است، اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح می‌شود» 
درست شدن فرهنگ یعنی داشتن برنامه و طرح جامع و چشم انداز در حوزه فرهنگ، یعنی داشتن نقشه جامع مهندسی کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری «برای رسیدن به همه چیزهایی که آرزوی ماست و در چشم اندازها و افقهای دور دست تصویر می کنیم باید فرهنگ کشور، صحیح و پالایش شده در مجرای درست قرار گیرد که راه آن در درجه نخست مهندسی فرهنگ کشور است.» امید است با همت مردم، نهادهای فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و قرارگاه اصلی مدیریت فرهنگی کشور، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بتوانیم به این مهم با درایت و تدبیر نایل آییم. 

۱۳٩٢/۱٠/۳ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()

جواد آرین منش

منشور فرهنگی انقلاب اسلامی(2)

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سالگرد تأسیس این شورا، نکات بسیار مهم و رهنمودهای ارزشمندی را خطاب به رؤسای قوای سه گانه و مسؤولان اجرایی فرهنگی کشور ارایه کردند که ما از آن به عنوان «منشور فرهنگی انقلاب اسلامی» یاد کردیم.

یکی از این نکات پر اهمیت، مسأله لزوم وجود پیوست فرهنگی بود که در این یادداشت بدان اشاره می‌کنیم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به تأکیدات گذشته مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسایل مهم در عرصه‌های مختلف، افزودند: «برخی اوقات ممکن است تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.
پیوست فرهنگی از جمله مفاهیم جدیدی است که در پی واژگان راهبردی دیگری نظیر «مهندسی فرهنگی»، «مدیریت فرهنگی» و «مهندسی فرهنگ» ابتدا از سوی رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات ما شد و اذهان بسیاری از صاحبنظران حوزه فرهنگ را به خود مشغول کرد.
پیوست فرهنگی می‌تواند به عنوان ابزاری کارساز پیوند میان مدیریت راهبردی با مدیریت اجرایی را فراهم کند و طرحهای مهم اقتصادی، عمرانی، پولی و مالی، فرهنگی و آموزشی و... را در مسیر اهداف متعالی معنوی و فرهنگی جمهوری اسلامی هدایت کند و از آثار منفی طرحهای توسعه در حوزه فرهنگ جلوگیری کند، چرا که گاهی طرحهای توسعه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، ارتباطی و مخابراتی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی که تأثیرات مهمی در فرهنگ جامعه و شیوه و سبک زندگی ایجاد می‌کنند، بدون توجه به این آثار گسترش پیدا می‌کنند و با بی‌توجهی به آثار و پیامدهای فرهنگی طرحها، آثار جبران ناپذیر فرهنگی به جای می‌گذارند.
خوشبختانه پس از طرح ضرورت موضوع تهیه پیوست فرهنگی در سال 1386 شورای تخصصی مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و این شورا که نگارنده نیز افتخار عضویت در آن را داشتم، موفق به تهیه و تدوین نظامنامه پیوست فرهنگی شد.
در این نظام نامه مباحثی همچون روش شناسی تدوین پیوست فرهنگی، الگوی تیپ و فرمهای پیوست فرهنگی و مصادیق پیوست فرهنگی مورد توجه قرار گرفت و آثار سوء فقدان پیوست فرهنگی در طرحهای بزرگی نظیر عسلویه، مورد بررسی واقع شد و بر اساس تجربیات شاید سایر کشورها به ضرورت داشتن پیوست فرهنگی طرحهایی نظیر طرحهای مخابراتی، تلفن همراه، رسانه‌ها، محصولات فرهنگی، قوانین کار و سیستمهای آموزشی تأکید شد.
و اینک مقدمات پرداختن به موضوع «پیوست نگاری» و چگونگی تهیه پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم فراهم شد و امید است با همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، این امر به عنوان یک الزام و ضرورت در طرحهای توسعه لحاظ شود و با نظارت و پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رهنمود مقام معظم رهبری هر چه سریعتر جامه عمل بپوشد.

۱۳٩٢/۱٠/۳ساعت ۱٠:٠۱ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور واعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با سالروز تشکیل این شورا نکات بسیار مهم، کلیدی و راهبردی و رهنمودهای ارزشمندی را خطاب به رؤسای قوای سه گانه و مسؤولان اجرایی ارایه فرمودند که ...

به لحاظ اهمیت فوق العاده و تعیین کننده و جامعیت، می‌توان از آن به عنوان منشور فرهنگی انقلاب اسلامی نام برد.
رهنمودهایی که در صورت توجه عملی به آنها می‌تواند منشأ تحولات عظیمی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی‌ها و اقدامهای دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و نوید بخش استقلال کشور در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شود.
به منظور تبیین سخنان رهبری می‌توان رهنمودها را به 12 بخش به شرح ذیل دسته بندی کرد:
اهمیت حیاتی مقوله «فرهنگ» مقوله فرهنگ نقش، جایگاه و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی /ضرورت «پیوست فرهنگی» طرحهای مهم /وظایف نظارتی دستگاه‌ها در مقوله فرهنگ /ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده‌های فرهنگی / ضرورت استمرار پیشرفتهای علمی در دانشگاه‌ها/ لزوم بازنگری و تدوین مبانی علوم انسانی /ضرورت صیانت و پاسداری از زبان فارسی/ تهاجم فرهنگی و نقش بازی‌های رایانه‌ای و اسباب بازی‌ها/ توجه به علل فرهنگی آسیبهای اجتماعی دانشگاه‌ها و پرهیز از جولان جریانهای سیاسی در آنها /توجه به خود باوری و شعار « ما می‌توانیم».
با عنایت به نقش راهبردی مقوله‌های پیش گفته جا دارد به هر یک از این موارد در قالب یادداشتی پرداخته شود تا ان شاء ا... باب گفت‌وگو در این زمینه گشوده شود و با همت صاحب نظران به ابعاد گوناگون این سخنان ارزشمند پرداخته شود و زمینه تحقق آن درجامعه میها گردد.

 

اهمیت حیاتی و زیر بنایی بودن مقوله
« فرهنگ»
رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر ضرورت اهتمام در راستای برجسته نمودن موضوع فرهنگ در جامعه فرهنگ را زیربنا، اساس، بنیان و زیر ساخت می‌دانند و معتقدند فرهنگ و ارزشهای فرهنگی هویت و روح یک ملت است، بنابراین مقدم براقتصاد و سیاست است.
متأسفانه یکی از آسیبها و مشکلات کنونی در جامعه و برنامه ریزی‌های ما این است که در ذهن و رفتار برخی از دست اندرکاران همچنان اقتصاد زیربنا و فرهنگ و آموزش رو بنا و در حاشیه است و به نظر می‌رسد همچنان رسوباتی از تفکرات مادیگرایانه و رویکردهای مارکسیستی مبنی بر اینکه «عامل محرک تاریخ اقتصاد است و فرهنگ رو بنا و بازتاب روابط اقتصادی» در ذهن مدیران و برنامه ریزان شکل گیرد.
کم نیستند برنامه ریزان و مدیرانی که هزینه کرد در حوزه های فرهنگ و آموزش و پرورش را هدر رفت سرمایه ها می‌دانند و نهادها نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را نهادهای مصرفی می‌دانند، در صورتی که فرهنگ و آموزش مهمترین نوع سرمایه گذاری انسانی و معنوی است، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد بودند «اساس توسعه فرهنگ است و مفهوم توسعه تمامی ابعاد وجودی انسان را فرا می‌گیرد و ایشان حاکمیت فرهنگ اسلامی را هدف غایی توسعه و تربیت وتعالی انسان را شرط توسعه و غایت آن می‌دانستند.
از این رو ضروری است با الهام از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اینک که نمایندگان مجلس به تولد دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی رأی مثبت دادند، با پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس تفکر و اندیشه راهبردی و زیربنا بودن فرهنگ در این سازمان نهادینه و نیز در رسیدگی به بودجه سال 93 به این مهم توجه شود.
ادامه دارد...

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 175555 
۱۳٩٢/۱٠/۳ساعت ٩:٤۸ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور واعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با سالروز تشکیل این شورا نکات بسیار مهم، کلیدی و راهبردی و رهنمودهای ارزشمندی را خطاب به رؤسای قوای سه گانه و مسؤولان اجرایی ارایه فرمودند که ...

به لحاظ اهمیت فوق العاده و تعیین کننده و جامعیت، می‌توان از آن به عنوان منشور فرهنگی انقلاب اسلامی نام برد.
رهنمودهایی که در صورت توجه عملی به آنها می‌تواند منشأ تحولات عظیمی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی‌ها و اقدامهای دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و نوید بخش استقلال کشور در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شود.
به منظور تبیین سخنان رهبری می‌توان رهنمودها را به 12 بخش به شرح ذیل دسته بندی کرد:
اهمیت حیاتی مقوله «فرهنگ» مقوله فرهنگ نقش، جایگاه و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی /ضرورت «پیوست فرهنگی» طرحهای مهم /وظایف نظارتی دستگاه‌ها در مقوله فرهنگ /ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده‌های فرهنگی / ضرورت استمرار پیشرفتهای علمی در دانشگاه‌ها/ لزوم بازنگری و تدوین مبانی علوم انسانی /ضرورت صیانت و پاسداری از زبان فارسی/ تهاجم فرهنگی و نقش بازی‌های رایانه‌ای و اسباب بازی‌ها/ توجه به علل فرهنگی آسیبهای اجتماعی دانشگاه‌ها و پرهیز از جولان جریانهای سیاسی در آنها /توجه به خود باوری و شعار « ما می‌توانیم».
با عنایت به نقش راهبردی مقوله‌های پیش گفته جا دارد به هر یک از این موارد در قالب یادداشتی پرداخته شود تا ان شاء ا... باب گفت‌وگو در این زمینه گشوده شود و با همت صاحب نظران به ابعاد گوناگون این سخنان ارزشمند پرداخته شود و زمینه تحقق آن درجامعه میها گردد.

 

اهمیت حیاتی و زیر بنایی بودن مقوله
« فرهنگ»
رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر ضرورت اهتمام در راستای برجسته نمودن موضوع فرهنگ در جامعه فرهنگ را زیربنا، اساس، بنیان و زیر ساخت می‌دانند و معتقدند فرهنگ و ارزشهای فرهنگی هویت و روح یک ملت است، بنابراین مقدم براقتصاد و سیاست است.
متأسفانه یکی از آسیبها و مشکلات کنونی در جامعه و برنامه ریزی‌های ما این است که در ذهن و رفتار برخی از دست اندرکاران همچنان اقتصاد زیربنا و فرهنگ و آموزش رو بنا و در حاشیه است و به نظر می‌رسد همچنان رسوباتی از تفکرات مادیگرایانه و رویکردهای مارکسیستی مبنی بر اینکه «عامل محرک تاریخ اقتصاد است و فرهنگ رو بنا و بازتاب روابط اقتصادی» در ذهن مدیران و برنامه ریزان شکل گیرد.
کم نیستند برنامه ریزان و مدیرانی که هزینه کرد در حوزه های فرهنگ و آموزش و پرورش را هدر رفت سرمایه ها می‌دانند و نهادها نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را نهادهای مصرفی می‌دانند، در صورتی که فرهنگ و آموزش مهمترین نوع سرمایه گذاری انسانی و معنوی است، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد بودند «اساس توسعه فرهنگ است و مفهوم توسعه تمامی ابعاد وجودی انسان را فرا می‌گیرد و ایشان حاکمیت فرهنگ اسلامی را هدف غایی توسعه و تربیت وتعالی انسان را شرط توسعه و غایت آن می‌دانستند.
از این رو ضروری است با الهام از رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اینک که نمایندگان مجلس به تولد دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی رأی مثبت دادند، با پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس تفکر و اندیشه راهبردی و زیربنا بودن فرهنگ در این سازمان نهادینه و نیز در رسیدگی به بودجه سال 93 به این مهم توجه شود.
ادامه دارد...

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 175555 
۱۳٩٢/۱٠/۳ساعت ٩:٤۸ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()

نامگذاری های سالانه در واقع تعین نقشه راه ازسوی رهبری درهرسال محسوب می گردد که براساس یک سلسله ضرورت ها و اولویت ها اعلام می گردد.

واژه حماسه در لغت به کاری افتخار آفرین گفته می شود که از سر شجاعت و بی باکی همراه با مهارت و ورزیدگی انچام شود، عملی که با دلاوری و مردانگی قرین است و تحسین دیگران را در پی دارد و حماسه آفرین به کسی گفته می شود که از سر دلاوری و شجاعت و مردانگی کاری بزرگ،خارق العاده و تحسین برانگیز انجام می دهد.

مردم ما به ویژه جوانان در طول سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در صحنه های گوناگون اعم از صحنه های مواجهه با رژیم ستم شاهی ، دوران دفاع مقدس ، دوران سازندگی در صحنه های علمی و فناوری و نیز عرصه های سیاسی و اقتصادی خالق حماسه های بزرگ و سترگ بوده اند و افتخارات فراوانی را برای میهن اسلامی به ارمغان آورده اند و همواره راه را برای توسعه و حرکت رو به جلو کشور مهیا کرده اند.

امروز جامعه ما در شرایط ویژه وحساسی قرار دارد، در دهه چهارم انقلاب اسلامی ما تا کنون در مسیر تحقق اهداف بلند انقلاب گام های مهمی را برداشته ایم و برای رسیدن به اسقلال سیاسی ، استقلال فرهنگی ، استقلال اقتصادی بخشی از مسیر را پیموده ایم لکن راه نرفته فراوانی در پیش رو داریم.

دسیابی به استقلال سیاسی و رفع وابستگی ها در این زمینه ، رشد علمی و دست یابی به فناوری های نوین و فناوری هسته ای ، توسعه عمرانی و حرکت در جهت خودکفایی نظامی ،گسترش مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی ، فراهم نمودن زیرساخت های حقوقی  و قانونی پیشرفت و همچنین تدوین نقشه های علمی و فرهنگی کشور ، ارتقا شاخص های سلامت و امنیت از جمله دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته بوده است.

در کنار موفقیت های قابل ملاحظه در شرایط کنونی با کاستی های قابل ملاحظه ای در عرصه های گوناگون به ویژه در عرصه اقتصادی مواجه هستیم.

-عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم جهت تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی در رسیدن به نرخ رشد8% سالیانه تولید ناخالص داخلی

-عدم قطع وابستگی هزینه های جاری دولت از درآمدهای نفتی

-عدم اصلاح ساختار نظام بانکی

-عدم تحقق کامل سیاست های کلی اصل44

-عدم شکل گیری بازار های رقابتی

-ناتوانی در حفظ ذخایر راهبردی ارزی

-عدم توسعه  قابل قبول صادرات غیرنفتی

-عدم اجرای صحیح طرح هدفمندی یارانه ها

-عدم کاهش فاصله طبقاتی

-عقب ماندگی توسعه بخش تعاون جهت دستیابی به سهم 25%در اقتصادکشور

-تورم فزاینده و افزایش نرخ بیکاری

-تحریم های اقتصادی وموانع استکبار جهانی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور

از جمله مشکلات کنونی و پیش روی جامعه است.

فائق آمدن براین مشکلات هرگز با مدیریت و شیوه های اجرایی فعلی و ناهماهنگی موجود میان نهادهای دست اندر کار به ویژه دولت، مجلس و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.و این امر نیازمند عزم ملی و خلق حماسه ای اقتصادی است. حماسه ای که جز با درایت و تدبیر، بهره گیری از خردجمعی ، برنامه ریزی و حرکت جهادی ، حاکمیت اقتصاد مقاومتی و استفاده از تمام ظرفیتهای علمی ، برنامه ریزی و اجرایی میسر نیست.حماسه ای که می تواند با شکل گیری دولتی قوی توانمند و کارآمد و خلاق با مشارکت آحاد مردم و حضور چهره های مدیر مدبر و مومن در راس دستگاه اجرایی براساس انتخاباتی فراگیر محقق گردد و حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را همچون دو بال پرواز برای حرکت و جهش رو به جلوکشور مهیا کند.

انتخابات ریاست جمهوری از این حیث که رقم زننده دولت آینده است و محوریت اقدامات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کشور را برعهده خواهد داشت حائزاهمیت فوق العاده ای است . رئیس جمهور طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از مقام معظم رهبری عالیترین شخصیت اجرایی کشور و در راس شوراها ومجامع فرهنگی ، امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور قرار دارد.

انتخاب یک رئیس جمهور مقتدر و توانمند مستلزم مشارکت حداکثری و برخورداری از پشتوانه آرا گسترده مردمی است لذا با خلق حماسه ای سیاسی در سال1392 این مهم محقق خواهد شدانشالله

والسلام-جواد آرین منش

۱۳٩٢/۱/۳ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها:

 

دولت اوباما از طریق خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد انجام مذاکره با جمهوری اسلامی را مطرح کرد . اگرچه اینگونه پیشنهادات از سوی آمریکا بی سابقه نیست لکن طرخ آن در شرایط کنونی و در شرایطی که امریکا و وابستگانش شدیدترین تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی و تهدیدهای گوناگون را نسبت به ایران اسلامی اعمال داشته اند جای تامل جدی دارد.

دلایل اجمالی پیشنهاد مذاکره ارائه شده از سوی دولت اوباما را به شرح ذیل می توان بیان کرد:

1-تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا ،اتحادیه اروپا و سایر مراجع که به بهانه توقف برنامه ی هسته ای ایران صورت گرفت هرگز نتوانسته است مانع پیشرفت های ایران در این زمینه گردد.

2-تداوم فشارها وتحریم ها نه تنها اهداف آمریکایی ها را محقق نمی سازد بلکه بر شدت تنفر مردم ایران نسبت به دولتمردان امریکایی خواهد افزود.

3-فشارهای لابی صهیونیستی بر آمریکا  درمورد ایران به دلیل حمایت آشکارا آنان از رامنی رقیب اوباما در انتخابات کاسته شده و پیشنهاد مذاکره امریکا به ایران نوعی پاسخ به موضع گیری های لابی صهیونیستی در حمایت از رقیب اوباما نیز هست ضمن اینکه گزینه حمله نظامی را که صهیونیست ها تعقیب می کردند  کاملا منتفی می نماید .

4-اثبات توانمندی های نظامی جمهوری اسلامی ایران  در جنگ غزه وشکار پهباد آمریکایی ونفوذ سیاسی ونظامی ایران درمنطقه تیر خلاصی بر ادعاهای آهنین رژیم صهیونیستی  بود وباعث برهم خوردن معادلات گذشته گردیده است.

5-گزینه جنگ نظامی به دلیل پرهزینه بودن ،مخاطرات جدی برای منافع آمریکا ، اروپا و رژیم صهیونیستی و سایرپیامدهای اقتصادی ، سیاسی ونظامی عملا غیرممکن گردیده است به طوریکه طرح آن هم دیگر غیرعقلانی مینماید.

6-ایران اسلامی درحال حاضر کانون بیداری اسلامی و اداره کننده حرکتهای منطقه است

لذا دیگر وقت آن رسیده است  تا نوع گفتمان و ادبیاتی که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته می شود تغییر کند.

7-پذیرش جمهوری اسلامی ایران جهت حضوردرپای میز مذاکره روحیه مقاومت و ایستادگی و وجهه استکبار ستیزی وابهت جمهوری اسلامی ایران را مخدوش خواهد کرد وآمریکایی ها حداکثر بهره برداری را ازاین مذاکرات درجهت تلقی مذاکرات دوجانبه به سازش وازبین بردن نقش الگویی انقلاب اسلامی درمنطقه و جهان خواهند نمود.

8-یکی یگر ازاهداف طرح مذاکره فریب توده های مردم و قرار دادن مردم در مقابل مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد اختلاف و دو دستگی و فراهم نمودن زمینه های فروپاشی از درون و تحقق الگوی کودتاهای مخملین است.

 

۱۳٩۱/٩/٢٤ساعت ٩:۱٢ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها:

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هشتم، نقش رسانه‌ها را در معرفی و اشاعه فرهنگ و هنر حائز اهمیت دانست و گفت: کمرنگ شدن ادبیات و فرهنگ به معضلی جدی تبدیل شده است.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اهمیت و نقش اشاعه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها بیان کرد: به طور کلی فرهنگ و هنر در جایگاه مطلوبی قرار ندارد به گونه‌ای که امروزه به کرات کمرنگ شدن آن را در عرصه رسانه‌ها شاهد هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، رسانه‌ها را دچار سیاست زدگی دانست و افزود: در واقع رسانه‌ها آن‌گونه که شایسته است، اهتمام لازم را نسبت به این مهم ندارند و باید گفت که فرهنگ و هنر در این عرصه مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به انقلاب فرهنگی در نظام اسلامی ادامه داد: نباید این نکته را فراموش کرد که هدف غایی انقلاب اسلامی تحقق و اشاعه فرهنگ و هنر اسلامی در جامعه است که متاسفانه سهم این بخش در رسانه‌ها بسیار ناچیز است.

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم گفت: زمانی که رسانه‌ها را رصد می‌کنیم  متاسفانه در می‌یابیم که اغلب از زاویه سیاسی به مقوله ادبیات و هنر نگریسته می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود به جهت اهمیت آن، از نگاه فرهنگی نیز به این مهم توجه شود.

۱۳٩۱/۳/٢۱ساعت ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها: فرهنگی

جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم در خصوص حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: حضور همه ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حضوری نمادین در راستای ارج نهادن به جایگاه کتاب ، مقام علم و پدیدآورندگان کتاب اعم از نویسندگان، مؤلفان، مترجمان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، و سایر خادمان عرصه نشر و کتاب است.

آرین منش افزود: رهبری معظم انقلاب کتاب خوب را همچون غذای خوب و سالم و آن را مادر تمدنها و عصاره تمدنها ، و پیشرفت محسوس کشور را بدون توسعه در بخش کتاب غیر ممکن می دانند و نیز معظم له کتابخوانی و علم آموزی را نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی می دانند و برضرورت انس جامعه با کتاب همواره تأکید می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس هشتم با تأکید برمطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی اضافه کرد: رهبری در بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب در سال جاری مطالبات و خواسته هایی را در نُه محور به شرح ذیل بیان کردند:

1-     لزوم توسعه فضای کتابخوانی در کشور

2-     برگزاری هدفمند نمایشگاههای بزرگ کتاب

3-     ارزیابی دقیق محتوایی نمایشگاههای کتاب و مقایسه آن با گذشته

4-     لزوم رفع موانع تولید و نشر کتاب بویژه رفع مشکلات تولید کاغذ در داخل کشور

5-     ضرورت ترجمه آثار خوب ایرانی به زبان های خارجی و حضور مؤثر در عرصه های بین المللی نشر

6-     توجه به ویراستاری صحیح و کتاب آرایی

7-     لزوم اهتمام به مقوله توزیع کتاب ، تبلیغ و معرفی کتاب

8-     شفاف نمودن مقررات و آئین نامه های ممیزی کتاب

9-     انجام تمهیدات لازم جهت افزایش تیراژ و شمارگان کتاب

وی همچنین گفت: بدون تردید تحقق مطالبات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند عزم ملی و تلاش جمعی است. هرگز نبایستی تلقی کرد مخاطب خواسته های رهبری برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بلکه اقداماتی نظیر توسعه فضای کتابخوانی ، بالا بردن نرخ مطالعه و کتابخوانی و رشد سالانه تیراژ و شمارگان کتاب به آحاد مردم ، خانواده ها، نظام  آموزش و پرورش ، و کلیه دست اندرکاران حوزه فرهنگ ، آموزش و پژوهش و نهایتاً دولت و مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان دستگاههای سیاست گذاری ، قانون گذاری و اجرایی مربوط می گردد.

آرین منش در پاسخ به این سؤال که پیشنهادات شما دراین خصوص چیست گفت: پیشنهاد می کنم ستادی تحت عنوان « ستاد پیگیری مطالبات رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی و نشر و تولید کتاب » زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مؤثر دستگاههای اجرایی و قانون گذاری نظیر آموزش و پرورش ، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، صدا و سیما ، نهاد کتابخانه های عمومی ، وزارت کشور و نمایندگانی از میان صاحبنظران بخش خصوصی تشکیل و در خصوص راهکارهای کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تحقق مطالبات رهبری اتخاذ تصمیم نمایند.

نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس هشتم در خصوص راهکارهای تشکیل این ستاد افزود: از جمله نکات مهم و راهکارهایی که بنظر می رسد ستاد مذکور می بایست بدان اهتمام نماید ، موارد ذیل است:

1-     لزوم تدوین سیاست های نشر کتاب در کشور

2-     روشن شدن دقیق اهداف نشر و راهبردهای آن

3-     تبیین جایگاه و اهمیت کتاب در مقوله های گوناگون نظیر کتاب کودک ، کتب دانشگاهی و ...

4-     تبیین جایگاه نشر و چگونگی رابطه آن با سیاست های فرهنگی ، علمی ، آموزشی ، اقتصادی

5-     چگونگی تنظیم رابطه نیازهای فنی به امکانات، نیروی انسانی متخصص با نیاز نشر و کتاب در کشور

6-     توجه به اقتصاد نشرو راهبردهای حمایتی در این زمینه

7-     شناسایی موانع موجود در ممیزی کتاب و رفع آن

8-     بررسی علل و عوامل پایین بودن تیراژ کتاب ، شناسایی ریشه ها بویژه درنظام آموزشی و راههای رفع آن

9-     روشن شدن رابطه حقوقی میان تولید کنندگان فکر واندیشه و اصحاب قلم و ناشران

10- رفع کمبود مواد و مصالح چاپ و نشر نظیر راه اندازی کارخانجات تولید کاغذ  درسال تولید ملی

11- بازنگری برسیاست های حمایتی عرضه کتاب و اتخاذ بهترین شیوه های ممکن در توزیع یارانه ها

12- تقویت بخش پژوهش در حوزه کتاب و نشر و بهره گیری از توان محققان دراین زمینه

13- شناسایی موانع توزیع کتاب در کشور و بررسی جایگاه نمایشگاهها، کتابفروشی ها و مؤسسات توزیعی کتاب

جواد آرین منش در پایان گفت: انتظار می رود ستاد مذکور بتواند نتایج اولیه اقدامات و برنامه های کوتاه مدت خود را انشاءالله در نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 1392 به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و اصحاب فرهنگ و ادب ارائه نماید و همگان شاهد توجه عملی به رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند.

۱۳٩۱/۳/۱٦ساعت ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها: فرهنگی

جبهه متحداصولگرایان با صدور بیانیه ای ضمن تقدیر از حضور پرشو و شعور مردم در دور اول انتخابات مجلس نهم، عموم امت حزب الله را به حضور گسترده در مرحله دوم دعوت کرده و اسامی مورد حمایت این جبهه در سراسر کشور را اعلام کرد.



متن کامل بیانیه جبهه متحد اصولگرایان به این شرح است:
حضوربی بدیل و حماسی مردم غیور ایران و امت حزب الله در انتخابات 12 اسفند سال 90،برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار ملت قهرمان ایران افزود و بار دیگر پیوند وثیق امت و رهبری را به جهانیان نشان داد و توطئه آفرینی های دشمنان را ناکام ساخت.
اکنون و در این برهه حساس تاریخی که ملت رشید ایران قصد دارد تا بار دیگر با حضور گسترده خود حماسه 12 اسفند سال 1390 را تمام کند، جبهه متحد اصولگرایان به پشتوانه خردجمعی و حمایت و راهبری علمای حوزه علمیه و روحانیت مبارز و انقلابی، فهرستی ازنامزدهای اصلح اصولگرا  که در دور اول انتخابات مجلس نهم به مردم متدین و حزب الله معرفی کرده بود را برای مرحله دوم انتخابات بار دیگر به محضر ملت ایران معرفی نموده و علاوه برآن  در حوزه های جدید نیز ستاد مرکزی جبهه متحد هر استان نامزدهای انتخاباتی را معرفی کرده است.

امیداست ملت غیور و سرافراز ایران روز 15 اردیبهشت هم با حضور گسترده در انتخابات مرحله دوم مجلس نهم، بیعتی مجدد با آرمانهای امام(ره) و شهدا و فرامین رهبر معظم انقلاب داشته باشند و با انتخاب نامزدهای معرفی شده، مجلسی بر محور کارآمدی وعقلانیت، عدالت و پیشرفت در سایه ولایت را تشکیل دهند.

۱۳٩۱/٢/۱٤ساعت ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها: سیاسی

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در قانون فعلی بر پخش کلیه امور رادیویی و تلویزیونی زیر نظر صداوسیما تاکید شده، گفت: در جریان بررسی طرح اداره صداوسیما، انحصار پخش صوت و تصویر از موارد اختلاف صداوسیما و وزارت ارتباطات بود.

جواد آرین منش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت افزود: در قانون آمده کلیه امور رادیویی و تلویزیونی باید زیر نظر صداوسیما باشد و احداث شبکه‌های خصوصی تلویزیونی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز نیست زیرا با قانون اساسی مغایرت دارد.


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر سایت یک دستگاه و نهاد بخواهد در راستای وظایف و ماموریت‌ها و ارائه گزارش فعالیتهای خود اقدام به تهیه برنامه تصویری کند، بلامانع خواهد بود اما اگر تحت عنوان خبرگزاری بخواهد فعالیتهای مشابه صدا و سیما انجام بدهد، مصداق ایجاد یک شبکه رادیویی و تلویزیونی بخش خصوصی و خلاف قانون اساسی است.


وی با اشاره به طرح اداره صدا و سیما که چندی پیش در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: یکی از موارد اختلافی این طرح، همین مساله بود زیرا برخی فعالیت‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌گیرد و باید مرز آن با محدوده فعالیتهای صدا و سیما مشخص شود.


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: دو ماده ۲ و ۶ از مواد این طرح پیشنهادی و ماموریتهای مشابهی که بین دو دستگاه وجود دارد، باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و تفکیک شود تا امکان نظارت و پاسخگویی برای مجلس وجود داشته باشد؛ مثلا مسائل مربوط به زیرساخت‌ها مانند فیبر نوری، انتقال تصویر و غیره موضوعات مشترکی بین صداو سیما و وزارت ارتباطات است.

نماینده مردم در مجلس هشتم با بیان اینکه طرح اداره صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است، یادآور شد: کمیته مشترکی مرکب از نمایندگان هر دو دستگاه، مرکز پژوهشهای مجلس و کمیته رسانه‌های کمیسیون فرهنگی تشکیل شد تا آن دو ماده را به جمع بندی و توافق برسانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: قانون اساسی مسائل مربوط به رادیو و تلویزیون و وظایف آن‌ها را کاملا مشخص کرده و در طرح کمییسیون فرهنگی نیز به دقت مشخص شده است که در چارچوب آن، بخش غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز نیستند به نحوی عمل کنند که یک شبکه رادیو و تلویزیونی خصوصی تلقی شود.


 

۱۳٩۱/٢/۱٤ساعت ٩:٠٩ ‎ب.ظ توسط جواد آرین منش نظرات ()
تگ ها: